· 

Havermout, de basis

De geschiedenis van haver

Haver is zo'n 10.000 tot 12.000 jaar geleden ontdekt in Klein-Azië, waar het als onkruid groeide tussen graangewassen zoals gerst en tarwe. Deze gewassen zijn onder andere naar Europa verspreid en de haver kwam op deze manier mee. Dankzij het koele en vochtige klimaat in Europa kwam haver verder tot ontwikkeling. Wist je dat dit pas 3000-4000 jaar geleden is?

De boeren begonnen in die tijd hun dieren ermee te voeren. Later, door de invoering van de tractor in de landbouw, werd haver 'overbodig', omdat haver het voedsel van trekpaarden was. Door de hogere opbrengst van maïs en wintertarwe, werd haver juist minder geteeld. (3)
Maar de laatste jaren is haver weer helemaal terug!

Haverkorrels groeien in pluimen aan stengels ie ongeveer 1 meter lang zijn. Als je ze pelt, zijn de korrels bleekgrijs van kleur. Daarna worden ze bewerkt tot verschillende gebruiksvormen. Voor havergrutten worden de korrels bijvoorbeeld gebroken en voor havervlokken en havermout worden ze geplet en eventueel gebroken (1). 

In dit blog gebruiken we verder het woord 'havermout'.

 

havermout haver oatmeal ontbijt gezond hihahavermout krachtvoer
Havermout zijn gebroken haverkorrels die vervolgens geplet worden

De waarde van havermout

Voedzaam

Havermout is erg voedzaam doordat het langzame koolhydraten, eiwitten en weinig vet bevat. Verder zitten er veel vitaminen (B1, B3, B5 en B6), mineralen (o.a. mangaan, fosfor en magnesium)  en antioxidanten (o.a. avenanthramiden en ferulazuur) in (2). 

Voedingswaarden per 100 gram (3):
63 gram koolhydraten 
12 gram eiwitten
5 gram vet (1 gram verzadigd)

 

Rijk aan vezels 
Haver is rijk aan oplosbare vezels die de darmen stimuleren. Je kunt er dus goed door naar de wc!

Één van deze vezels is 'bètaglucaan'. Deze bètaglucanen stimuleren het cholesterolgehalte in je bloed gunstig en zorgen dat je bloedsuikerspiegel stabiliseert (4). Door de vezels moet je lichaam meer moeite doen om de voedingsstoffen af te breken en op te nemen. Ook zorgt het voor een minder snelle opname van de suiker (glucose) in het bloed.

De toepassing van havermout

Pap
De bekendste toepassing is havermoutpap. Je maakt een snel en voedzaam ontbijt, door havermout met (plantaardige) melk of water te verwarmen in de magnetron of in een pannetje.

Puur
Maar je kunt ook havermout ook over je yoghurt of kwark strooien in plaats van muesli of cruesli. Of je maakt zelf granola of probeert onze Crunchy Kokos Mix!

Smoothie
Of wat dacht je van een smoothie?
Kijk bij recepten voor meer havermout inspiratie!

Pannenkoeken of andere lekkernijen
Havermeel is een goede basis voor het maken van pannenkoeken, bananenbrood, cake, koekjes etc. 

Stay tuned...
Binnenkort zetten we een receptenboekje online voor nog meer inspiratie!

--> Waarvoor gebruik jij haver(mout)? Laat het ons weten in een reactie :)

hihahavermout havermout gezond ontbijt suikervrij smoothie pap havermoutpap lekker recept cruesli granola crunchy kokos mix

Reactie schrijven

Commentaren: 0

HiHaHavermout - Sittard
HiHahavermout telefoon: 06-51655948

KvK: 68855702
BTW: NL201924043B01
Bank: NL23INGB0007747966