· 

5 redenen om zelf je broodbeleg te maken

We hebben het allemaal druk. De decembermaand was hectisch door Sinterklaasvieringen, kerstborrels en eindejaarsrecepties. En dan is het wel zo makkelijk om al je boodschappen 'kant-en-klaar' in de supermarkt te kopen. En er is natuurlijk ook genoeg keuze, denk aan vlees, kaas en al het zoete broodbeleg zoals appelstroop, hagelslag etc. 

En nu, een nieuw jaar met nieuwe kansen! Als je een gezonder eetpatroon wil ontwikkelen is het goed om de nadruk te leggen op plantaardige voeding, onbewerkte en pure ingrediënten (bron: de voedingswijzer).
Daarbij is het ook belangrijk om voldoende af te wisselen. Eet je iedere dag twee keer per dag brood? Wissel dan eens af met crackers of havermout(producten).

crackers havermout gezond groenten groentespread Albert Heijn hihahavermout Sittard healthy goede voornemens
Of pimp crackers met zelfgemaakt beleg en tuinkers!

We geven jou 5 redenen waarom het beter is om zelf je (brood)beleg te maken:

1. Het is gezonder
Al eerder plaatsen we het recept voor rode bieten hummus (het hele blog en de review lees je hier). In dit blog vergeleken we zelfgemaakte hummus met de hummus uit de supermarkt. En wat bleek? In de variant uit de supermarkt zitten allemaal stofjes die je lichaam helemaal niet nodig heeft!
Een voorbeeld van zo'n stofje is kaliumsorbaat (E202), dat ervoor zorgt dat producten zoals hummus, mosterd en boter langer goed blijven. Volgens het blog van Promovendum staat kaliumsorbaat ter discussie omdat het onder andere astma, netelroos, neusverkoudheid en darmstoornissen kan veroorzaken. 

hummus hihahavermout haver havermout gezond healthy broodbeleg basilicum
Hummus, spread op basis van kikkererwten

2. Je kunt zelf bepalen wat je erin doet

Kijk je wel eens naar de ingrediëntenlijst van de producten in de supermarkt? Het Voedingscentrum heeft 'E-nummertabel' ontwikkeld. Hier vind je een praktische gids met informatie over etiketten en E-nummers.

Als je zelf je broodbeleg maakt kun je bepalen wat je wel en niet toevoegt. 'Kaliumsorbaat', zoals we hierboven al noemden, heb ik niet in mijn keukenkastje staan, jij wel?
Dus zelf maken is gezonder, maar ook veel leuker! Want zo kun je iedere keer experimenteren en variëren!

groenten havermout gezond healthy hihahavermout Sittard hummus homemade zelf maken

3. Het is goedkoper

Voor ons recept 'witte bonen-pesto spread' heb je slechts twee ingrediënten nodig: witte bonen en rode pesto. Een potje witte bonen kost bij Albert Heijn nog geen €0,80. En je maakt vast wel eens 'pasta-pesto'? Zo'n heel potje pesto is dan vaak te veel. Met dit restje kun je dan mooi je broodbeleg voor de volgende dag maken! 

witte bonen gezond spread zelf maken brood pimpje havermout hihahavermout Sittard groenten healthy
Witte bonen-pesto spread

4. Je komt sowieso aan je dagelijkse portie groenten

Door je dag al te starten met een boterham of cracker met zelfgemaakte groentespread erop 

heb je al een deel van je aanbevolen dagelijkse hoeveelheid groenten (250 gram) binnen.

Volgens het Voedingscentrum bevatten alle groentes en fruit verschillende vitamines en mineralen. Broccoli is bijvoorbeeld niet gezonder dan rode biet. 
Belangrijk is dat je voldoende varieert!

Als voldoende groenten en fruit eet heb je minder kans op hart- en vaatziekten, darmkanker en diabetes type-2 (suikerziekte) (bron: Voedingscentrum)

5. Meer energie

Bewerkte voeding in de supermarkt is rijk aan energie, maar arm aan voedingsstoffen. Als je te weinig groenten en fruit eet en te veel 'vulling', krijgt je lichaam tekorten binnen. Uit onderzoek blijkt dan ook dat veel mensen met overgewicht een tekort aan voedingsstoffen hebben. (Bron: de voedingswijzer)
Door stap voor stap te werken aan een gezond voedingspatroon krijg je meer energie! Maar hoe ontwikkel je een gezonder eetpatroon? Variatie is het toverwoord! Wissel af en combineer. Eet je elke dag brood? Dan is het goed om eens havermout te proberen (lees hier meer over de kracht van havermout).

In de bovenstaand tips hebben we groentespreads centraal gezet, maar je kunt natuurlijk ook zelf eiersalade of tonijnsalade maken. Dit zijn eiwitrijke producten waar je lichaam meer aan heeft dan bijvoorbeeld hagelslag, dat voornamelijk veel suiker bevat. 

Ben je op zoek naar meer inspiratie en gezonde recepten? Bekijk dan hier onze recepten en tips om je yoghurt of havermout te pimpen. 
Of heb je behoefte aan gezonde, 'kant-en-klare' havermoutproducten? Bekijk dan ons assortiment in de webshop.

Reactie schrijven

Commentaren: 0

HiHaHavermout - Sittard
HiHahavermout telefoon: 06-51655948

KvK: 68855702
BTW: NL201924043B01
Bank: NL23INGB0007747966