· 

Hardlopen en havermout

hardlopen havermout energie hardloopevenement fit energie gezond
Waarom is dit een goede combinatie?

Havermout bevat langzame koolhydraten

Havermout is erg voedzaam doordat het langzame koolhydraten, eiwitten en weinig vet bevat. Verder zitten er veel vitaminen (B1, B3, B5 en B6), mineralen (o.a. mangaan, fosfor en magnesium) en antioxidanten in (bron)

 

Ook bevat havermout veel vezels, waarvan 'bètaglucaan' er één is. Deze bètaglucanen stimuleren het cholesterolgehalte in je bloed gunstig en zorgen dat je bloedsuikerspiegel stabiliseert (bron). Ook zorgt het voor een minder snelle opname van de suiker (glucose) in het bloed.

Havermout voor je training

Als je havermout(pap) eet voordat je gaat hardlopen breekt je lichaam langzaam de havermout af en dat zorgt ervoor dat je lang energie hebt. Wie wil dat nou niet tijdens een lange duurloop? 

goede start havermout hardlopen vezels gezond event hardloopvent dagje uit tip Limburg zuid-limburg
Ben jij klaar voor een goede start?

Havermout na je training

Maar je kunt ook havermout eten na een (hardloop)training. Omdat havermout voornamelijk koolhydraten bevat is het goed om dit te combineren met eiwitten. Door de combinatie van koolhydraten en eiwitten help je je spieren een handje met herstellen na een training. 

Denk aan kwark of skyr (deze zuivel bevat het meeste eiwit) met noten, fruit en havermout of granola. Maar je kunt ook pannenkoekjes of havermoutpap met plantaardig eiwitpoeder maken om je eiwitten aan te vullen. Op de website van OrangeFit vind je verschillende eiwitrijke recepten. 

Ervaar het zelf!

Wil jij zelf ervaren wat hardlopen en havermout met je doen? Op zondag 14 april organiseren we samen met Your Life Rules 'The Running Challenge'. Meer informatie en tickets vind je hier

 

Reactie schrijven

Commentaren: 0

HiHaHavermout - Sittard
HiHahavermout telefoon: 06-51655948

KvK: 68855702
BTW: NL201924043B01
Bank: NL23INGB0007747966